Træningsprogram øger læsehastighed for Rudersdals skoleelever med 44 procent

Foto: PR.
Profilbillede
dato

De seneste fem år har 7.542 skolebørn i Rudersdal Kommune arbejdet med FrontReads læsetræningsprogram. Resultatet er et løft i læsehastigheden på 44 procent, og forløbet gør flere elever uddannelsesparate.

Læsetræningsvirksomheden FrontRead, der arbejder med at styrke læsehastighed og tekstforståelse hos danske skoleelever, har netop afsluttet et femårigt landsdækkende læseprojekt.

På 13 ud af de 16 skoler i Rudersdal Kommune har 7.542 skoleelever fra 3. til 10. klasse siden 2016 deltaget i projektet og arbejdet med at træne læsefærdighederne, og helt nye tal fra projektet viser, at elevernes læsehastighed i gennemsnit er øget med 44 procent.

Ifølge Lisbeth Skov Thorsen, der er læse- og udviklingskonsulent i Rudersdal Kommune, er motivation og engagement en vigtig ingrediens, når børn og unge skal træne læsehastighed og tekstforståelse. I kommunen er det således essentielt med redskaber, der kan fange elevernes interesse.

"De unge mennesker i vores kommune har rigtig mange bolde i luften, og vi ser desværre ofte, at læsetræningen ikke vægtes særlig højt. Sociale medier og fritidsinteresser vinder tit, når tiden skal prioriteres, og det er en situation, der er svært at ændre på. På den baggrund er det ekstremt vigtigt, at elevernes læselyst styrkes, og her har FrontRead vist sig at være et rigtig godt og motiverende værktøj for mange elever," siger Lisbeth Skov Thorsen.

Eleverne på tredje, fjerde og ottende årgang er højdespringerne i statistikken for Rudersdal Kommune. I skoleåret 2019/2020 præsterede eleverne her et løft i læsehastigheden på henholdsvis 57, 55 og 55 procent.

Flere bliver uddannelsesparate
Træningen med programmet styrker både færdighederne ved analog og digital læsning.

Ifølge FrontRead er det vigtigt, at læsetræningen startes tidligt, og at den understøttes i alle fag gennem hele skoletiden. På den måde bliver eleverne bedst muligt rustet til fremtiden.

"Læsning er en essentiel færdighed, som vi kan arbejde med at forbedre, og nøglen er at finde den helt rigtige kadence, så hastighed og tekstforståelse går hånd i hånd. Lykkes det, vil mange opnå en højere grad af uddannelsesparathed, og det bliver samtidig nemmere for de unge mennesker at deltage i det sociale liv og at besidde et job efter endt uddannelse," siger Merete B. Riedel, der er læringsansvarlig hos FrontRead.

Foruden elevernes indsats er det ifølge Merete B. Riedel væsentligt, at læreren også tager aktiv del i træningen.

Der er i programmet særlige moduler specifikt designet til underviseren, så vedkommende løbende kan tilpasse undervisningen efter elevernes behov og ønsker.

Kilde: Epicent.dk